ID informacji: 648333
Kategoria informacji: Interpretacja indywidualna
Status informacji: Aktualna
Data publikacji: 2025-07-16
Tytuł (teza): Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.02.30.0.
Autor informacji: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
Data wydania: 2025-07-14
Sygnatura: 0115-KDST2-2.4011.295.2025.2.MH
Słowa kluczowe:
ryczałt-ryczałt ewidencjonowany
działalność-działalność gospodarcza-pozarolnicza działalność gospodarcza
usługi-usługi informatyczne
stawka-stawki ryczałtu
Przepis: [ZPDOF] Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne-Rozdział 2-art. 12-ust. 1-pkt 5-lit. a
Zagadnienie: Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne-Rozdział 2 Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych-Wysokość ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych-Stawka 8,5%
Załączniki:
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 maja 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełniła go Pani pismem z 12 czerwca 2025 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą na terenie Polski, w ramach której świadczy usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Działalność została sklasyfikowana pod PKWiU 62.02.30.0. Jest to jedyny kod PKWiU przypisany do tej działalności gospodarczej i żadna z realizowanych czynności nie wykracza poza zakres opisany tym kodem. Obecnie Wnioskodawca nie planuje rozszerzenia zakresu działalności.
Przychody z prowadzonej przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekraczają i w przyszłości nie przekroczą kwoty 2 000 000 EURO. Wszelkie zrealizowane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usługi są w pełni udokumentowane, wraz z opisem zakresu zrealizowanych czynności, które w pełni potwierdzają zgodność z zakresem działalności opisanym kodem PKWiU 62.02.30.0.
Na podstawie otrzymanych zleceń, w tym wynikających z umowy o świadczenie usług technicznych, Wnioskodawca realizuje prace w zakresie wsparcia klienta w użytkowaniu systemów informatycznych wykorzystywanych przez klienta, w tym w szczególności:
• analizy systemów IT, tj. wykorzystywanych przez klienta istniejących systemów informatycznych, pod kątem potrzeb klienta jako użytkownika,
• technicznego wsparcia użytkowników (klienta i jego współpracowników),
• testowania manualnego funkcjonalności aplikacji, z których korzysta klient, bez samodzielnego tworzenia środowiska testowego,
• analizy istniejącej dokumentacji technicznej aplikacji wykorzystywanych przez klienta, a także tworzenia lub uzupełnienia tej dokumentacji według potrzeb klienta – na podstawie dostępu do panelu użytkownika,
• monitorowania działania systemów informatycznych w zakresie wymagań klienta.
Jednocześnie Wnioskodawca oświadcza, że:
• nie tworzy oprogramowania, nie wykonuje żadnych czynności związanych z wytwarzaniem oprogramowania, ani jego zmianą, w żaden sposób nie ingeruje w kod źródłowy aplikacji używanych przez klienta,
• nie świadczy doradztwa w zakresie oprogramowania ani sprzętu informatycznego,
• nie zarządza sieciami ani systemami IT,
• nie świadczy usług doradztwa dotyczącego oprogramowania, ani usług doradztwa dotyczącego sprzętu informatycznego,
• nie tworzy, ani nie wdraża nowych rozwiązań informatycznych,
• nie świadczy usług związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi.
Zakres świadczonych usług - świadczone przez Wnioskodawcę usługi ograniczają się wyłącznie do wsparcia technicznego, testowania manualnego, analizy funkcjonowania aplikacji i systemów IT oraz tworzenia dokumentacji. Działalność Wnioskodawcy nie obejmuje żadnych czynności związanych z tworzeniem, rozwojem, ani modyfikowaniem oprogramowania, doradztwem technicznym dotyczącym sprzętu komputerowego, ani zarządzaniem infrastrukturą IT.
Analiza systemów IT dotyczy wyłącznie oceny ich działania z perspektywy użytkownika końcowego, w celu wykrycia problemów operacyjnych i zapewnienia prawidłowego funkcjonowania systemów informatycznych w środowisku pracy. W szczególności:
• Weryfikacja zgłoszonych przez klienta problemów w obsłudze systemów informatycznych i ustalenie ich przyczyn. Klient korzysta z aplikacji dostarczonych przez zewnętrznego dostawcę. W przypadku powstania problemu z działaniem aplikacji i zgłoszeniem ich do Wnioskodawcy, do zadań należy ustalenie, czy przyczyna leży po stronie użytkownika (błąd ludzki), błędu oprogramowania (wykonane działanie w systemie wywołało odmienny efekt, niż spodziewany, zgodnie z opisem i instrukcją użytkowania systemu) lub awarii po stronie dostawcy aplikacji, awarii sprzętu lub z innych przyczyn (np. awaria sieci telekomunikacyjnych).
• Analiza problemu polega na sprawdzeniu w szczególności - co nie działa lub działa błędnie, manualnym testowaniu wadliwego działania, ustaleniu prawidłowości działania łącza telekomunikacyjnego, sprawdzeniu zgodności czynności użytkownika z instrukcją obsługi aplikacji, zapoznaniu się z dziennikiem zdarzeń systemowych. W razie konieczności – Wnioskodawca prowadzi komunikację z administratorem aplikacji po stronie dostawcy zewnętrznego.
• W przypadku awarii - próba odtworzenia stanu aplikacji, która jest uważana za nieprawidłową, przygotowanie zestawu danych, który powoduje wadliwe działania aplikacji, bardzo szczegółowe opisanie zdiagnozowanej sytuacji, która jest uważana za wadliwą. Po dokonaniu analizy, do obowiązków Wnioskodawcy należy dostarczenie klientowi stosownego raportu. Na podstawie uzyskanych informacji, klient podejmuje działania mające na celu usunięcie usterki we własnym zakresie, w tym, jeżeli to konieczne zleca Wnioskodawcy udoskonalenie instrukcji użytkowania aplikacji lub instruktaż współpracowników.
Testowanie funkcjonalności aplikacji odbywa się w warunkach rzeczywistych, bazując wyłącznie na dokumentacji technicznej i symulowaniu użytkowania aplikacji przez końcowego użytkownika, bez tworzenia środowiska testowego czy używania specjalistycznych narzędzi programistycznych. W tym przypadku testowanie polega na osobistym potwierdzeniu, czy funkcjonalności dostarczonego systemu realizują operacje zgodnie z zamierzeniami klienta oraz z dostarczonym przez dostawcę opisem co ma na celu identyfikację źródeł potencjalnych błędów i zdarzeń niepożądanych. Testowanie polega na sprawdzeniu funkcjonalności dostępnych w panelu użytkownika na wszystkich poziomach dostępu. Raportowanie wykrytych błędów i niespójności – przygotowywanie dokumentacji wskazującej na rozbieżności między działaniem systemu a jego specyfikacją.
Analiza dokumentacji technicznej aplikacji - na podstawie wykonanych testów manualnych, Wnioskodawca sporządza raporty podsumowujące wyniki testów. Raporty wskazują na ewentualne nieprawidłowości i ich wpływ na funkcjonowanie systemu. Nie tworzy wymagań funkcjonalnych, ani nie świadczy doradztwa w zakresie oprogramowania. Raporty z testowania obejmują opis stanu faktycznego, co było oczekiwanym rezultatem działania aplikacji według jej użytkowników oraz jej dostawcy, a jaki jest rezultat działania aplikacji w rzeczywistości.
Całość działalności obejmuje wsparcie techniczne, testowanie manualne, monitorowanie systemów IT oraz sporządzanie dokumentacji technicznej, wyłącznie w zakresie niewymagającym ingerencji w oprogramowanie. Działania Wnioskodawcy umożliwiają klientom bieżącą obsługę zakupionych aplikacji informatycznych bez potrzeby budowania kompetencji we własnym zakresie. Świadczone usługi nie wykraczają poza aspekty czysto techniczne. W ocenie Wnioskodawcy, opisana wyżej działalność mieści się w kodzie PKWiU 62.02.30.0 i powinna być opodatkowana ryczałtem w wysokości 8,5%, zgodnie z obowiązującymi interpretacjami podatkowymi.
Pani pytanie
Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi, opisane powyżej i mieszczące się w zakresie kodu PKWiU 62.02.30.0, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?
Pani stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, świadczone usługi w zakresie pomocy technicznej w obszarze technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.02.30.0, kwalifikują się do zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym (Dz.U. z 2023 r. poz. 2544, z późn. zm.).
Zakres świadczonych usług obejmuje wyłącznie czynności techniczne, takie jak: wsparcie użytkowników systemów informatycznych, analiza funkcjonowania aplikacji z perspektywy użytkownika końcowego, testowanie manualne aplikacji bez ingerencji w ich środowisko programistyczne, sporządzanie raportów oraz analiza i uzupełnianie dokumentacji technicznej.
Wnioskodawca nie wykonuje żadnych prac w zakresie tworzenia, rozwoju ani modyfikowania oprogramowania, nie świadczy usług doradztwa w zakresie IT, ani nie zarządza infrastrukturą informatyczną klientów. Z tego względu, prowadzone działania nie mogą zostać zakwalifikowane jako usługi doradcze, czy też usługi związane z projektowaniem, tworzeniem lub wdrażaniem rozwiązań informatycznych, które wyłączone są z możliwości opodatkowania ryczałtem.
W świetle powyższego, Wnioskodawca uznaje, iż przychody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, mieszczącej się w zakresie PKWiU 62.02.30.0, powinny podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843)
ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Stosownie natomiast z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie
określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy
opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
1) 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)
2) 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia wynika, że świadczy Pani usługi, dla których wskazała klasyfikację PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. Pani działalność obejmuje wsparcie techniczne, testowanie manualne, monitorowanie systemów IT oraz sporządzanie dokumentacji technicznej, wyłącznie w zakresie niewymagającym ingerencji w oprogramowanie.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że jeśli faktycznie uzyskuje Pani przychody ze świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU: 62.02.30.0, które – jak wynika z opisu sprawy – nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pani rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pani nieprawidłową stawkę.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego, stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Panią chroniła.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
• Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
• Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
• Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; (dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
• w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
• w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.