ID informacji: 635650
Kategoria informacji: Interpretacja indywidualna
Status informacji: Aktualna
Data publikacji: 2025-04-24
Tytuł (teza): Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 70.22.20.0, 85.59.13.2 i 85.59.19.0.
Autor informacji: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
Data wydania: 2025-04-15
Sygnatura: 0115-KDST2-1.4011.68.2025.2.AW
Słowa kluczowe:
działalność-działalność gospodarcza-jednoosobowa działalność gospodarcza
ryczałt-ryczałt ewidencjonowany
podatek-podatek dochodowy-zryczałtowany podatek dochodowy
stawka-stawki ryczałtu
Przepis:
[ZPDOF] Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne-Rozdział 2-art. 12-ust. 1-pkt 5-lit. a
[ZPDOF] Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne-Rozdział 2-art. 12-ust. 1-pkt 5-lit. c
Zagadnienie: Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne-Rozdział 2 Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych-Wysokość ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych-Stawka 8,5%
Załączniki:
Stan prawny: 2025-04-15
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 lutego 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 30 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 marca 2025 r. (daty wpływu 17 marca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca zamierza rozpoczęcie jednoosobowej działalności gospodarczej pod adresem A1, X. Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm. – dalej: ustawa o PIT). Wnioskodawca zamierza wybrać opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wobec świadczonych usług team leadera.
Wnioskodawca w ramach usług zamierza wykonywać w szczególności następujące czynności:
- zarządzanie projektami i zapewnienie jakości wykonania,
- opracowanie strategii dotyczącej nowych produktów,
- strukturyzacja złożonych projektów,
- koordynacja i monitoring prac zespołu projektowego,
- przeprowadzanie szkoleń pracowników,
- kontakt z klientem w sprawach projektowych i zespołowych,
- monitorowanie i raportowanie statusu prac,
- monitorowanie otoczenia konkurencyjnego,
- współpraca przy wyznaczaniu celów dla zespołu i realizacji zadań,
- zapewnienie dobrej komunikacji w zespole, pobudzanie do dyskusji,
- proaktywne usuwanie przeszkód utrudniających prace zespołu,
- przygotowanie raportów dotyczących bieżącego stanu projektu,
- koordynowanie zmian w zakresie planów, harmonogramów,
- przygotowanie prezentacji dla zarządu z wynikami projektu lub przeprowadzanych prac,
- współpraca z project managerami oraz pozostałymi team leaderami,
- zbieranie danych, budowanie analizy, komunikacja wyników,
- nadzór nad uzupełnianiem informacji o postępie projektów,
- budowanie zespołu projektowego i wdrażanie członków zespołu,
- analiza priorytetów w pracach projektowych,
- badanie wymagań biznesowych klienta,
- czynności nakierowane na finalizację projektu,
- coaching,
- mentoring,
- moderowanie spotkań zespołu,
- wykonywanie czynności HR.
Wnioskodawca wraz z rejestracją jednoosobowej działalności gospodarczej w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej zamierza wybrać jako formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, a osiągnięty przychód chciałby opodatkować 8,5% stawką ryczałtu, poczynając od kwietnia 2025 r. W tym celu złoży na formularzu CEiDG-1 informację o wyborze tej formy opodatkowania. Wnioskodawca będzie ponosić pełną odpowiedzialność za wykonywane czynności oraz ponosić pełne ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością oraz nie przewiduje wykonywania innych czynności, natomiast nie wyklucza, że w przyszłości celem zapewnienia konkurencyjności świadczonych usług rozszerzy zakres wykonywanych czynności poza wskazanymi we wniosku.
Wnioskodawca wniósł o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości opodatkowania prowadzonej przez niego jednoosobowej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jak również ustalenia właściwej stawki podatku.
Uzupełnienie wniosku
Usługi świadczone przez Wnioskodawcę będą polegały na zarządzaniu (...)-osobowym zespołem (liczba ta może ulec zmianie). Zespół zarządzany przez Wnioskodawcę zajmuje się realizacją projektów polegających na (...).
Ponadto, Wnioskodawca będzie świadczył również w mniejszym zakresie usługi szkoleniowe, w ramach których będzie dzielił się swoją wiedzą oraz doświadczeniem zarówno z członkami swojego zespołu, jak i z innymi współkontrahentami lub współpracownikami. Pokrewnie, będzie również wykonywał czynności z zakresu doskonalenia zawodowego (coaching, mentoring) m.in. poprzez przekazywanie wiedzy o (...), co niewątpliwie przyczyni się do poprawy efektywności pracy zespołu.
Zakres świadczonych przez Wnioskodawcę usług będzie obejmował czynności wyszczególnione w zdarzeniu przyszłym. W zakresie zarządzania zespołem będzie to przede wszystkim nadzór nad pracami zespołu, bieżąca pomoc w wykonywaniu zadań, prowadzenie negocjacji sprzedażowych z klientami kontrahenta, decydowanie o właściwości budżetu zaproponowanego przez klienta kontrahenta, przydzielanie zadań zespołowi, koordynacja współpracy między zespołami poprzez bezpośrednio kontakt z zespołem oraz pozostałymi team leaderami.
Natomiast, w ramach szeroko pojętych usług szkoleniowych oraz doskonalenia zawodowego będzie to przeprowadzanie szkoleń merytorycznych oraz szkoleń z zakresu optymalizacji pracy.
Planowanym efektem świadczonych przez Wnioskodawcę usług będzie realizacja projektu zgodnie z wizją i wymogami końcowego odbiorcy, przy jednoczesnej optymalizacji kosztów projektu oraz takiego gospodarowania zasobem ludzkim, w postaci zespołu, które pozwoli na ukończenie projektu w satysfakcjonującym terminie, przy zachowaniu najwyższej jakości świadczonych przez zespół usług.
Wykonywane przez Wnioskodawcę czynności są składową gotowej usługi, którą ostatecznie wyświadcza Zleceniodawca swoim klientom. Wnioskodawca nie uczestniczy bezpośrednio w tej usłudze ((...)), gdyż nie wykonuje prac „merytorycznych”, a jedynie zarządza całym przedsięwzięciem. Pozostaje on jednak w bezpośrednim kontakcie z klientami kontrahenta. Na efekcie prac Wnioskodawcy korzysta Zleceniodawca na płaszczyźnie optymalizacji kosztów projektu oraz jakości świadczonych przez niego usług.
Zarówno usługi zarządzania projektem, jak i usługi szkoleniowe będą wykonywane na podstawie jednej umowy B2B. Za świadczenie ww. usług Wnioskodawca będzie otrzymywał jedno wynagrodzenie, gdyż będą wykonywane w ramach jednej umowy. Może się jednak zdarzyć tak, że na pozostałe czynności, nieobjęte umową, wystawi on dodatkowe faktury.
Wnioskodawca wskazał, że właściwym kodem PKWiU dla usługi zarządzania projektem będzie PKWiU 70.22.20.0, dla usług szkoleniowych właściwym kodem PKWiU będzie 85.59.19.0, natomiast w zakresie doskonalenia zawodowego będzie to PKWiU 85.59.13.2.
Projekt, który nadzoruje Wnioskodawca nie jest projektem budowlanym. Polega na (...).
Wnioskodawca będzie prowadził stosowną ewidencję, pozwalającą na określenie przychodu z różnych rodzajów działalności, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o ryczałcie.
Wnioskodawca nie uzyskuje innych dochodów podlegających opodatkowaniu. Nie jest w stanie jednak zagwarantować, że stan ten nie zmieni się w przyszłości.
Wnioskodawca, w roku podatkowym poprzedzającym pierwszy rok podatkowy opodatkowania ryczałtem nie uzyskał przychodów przekraczających równowartość 2 000 000 euro, z żadnego ze wskazanych wyżej tytułów (tj. z działalności prowadzonej samodzielnie i działalności prowadzonej w formie spółki).
W działalności Wnioskodawcy nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o ryczałcie.
Pytanie
Czy przychód z działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę, opisanej we wniosku, będzie kwalifikował się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej ustawa o ryczałcie), a więc w stawce 8,5%?
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wyjaśnił, że jest zainteresowany wyłącznie interpretacją w zakresie możliwości zastosowania właściwej stawki ryczałtu, gdyż spełnia wszystkie warunki opodatkowania tą formą opodatkowania oraz nie zachodzą w jego przypadku wyłączenia w art. 8 ustawy o ryczałcie.
Pana stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o PIT, osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f. W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o PIT, za przychód z działalności, o której mowa w art 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Z powołanych przepisów wynika, że przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (określone w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o PIT). Z treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie wynika, że użyte przez ustawodawcę określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.
Wybór zryczałtowanego podatku dochodowego jako formy opodatkowania nie jest dopuszczalny w przypadku wystąpienia którejś z przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 8 ustawy o ryczałcie, tj.: jeśli podatnik nie uzyskuje przychodów z prowadzenia apteki, kupna i sprzedaży wartości dewizowych, sprzedaży części do pojazdów mechanicznych i wytwarzania wyrobów objętych podatkiem akcyzowym (z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii). Ponadto podatnik nie może świadczyć usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uniemożliwia także podjęcie przez podatnika działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
- samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem;
- w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków;
- samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto podatnik nie może opłacać podatku w formie karty podatkowej w momencie zmiany formy opodatkowania na ryczałt. W przypadku Wnioskodawcy nie zachodzą wspomniane negatywne przesłanki.
Podatnik może stosować zryczałtowany podatek dochodowy w przypadku, gdy uzyskane w roku poprzedzającym rok podatkowy przychody z prowadzonej samodzielnie przez niego działalności nie przekroczyły wysokości 2 000 000 euro (art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie).
W przypadku Wnioskodawcy nie zajdzie żaden z powyżej wymienionych czynników wykluczających możliwość stosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania.
W kwestii właściwej stawki podatku należy wspomnieć, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest wyjątkowym podatkiem dla osób fizycznych, który jako jedyny umożliwia stosowania wielu stawek podatku jednocześnie. Ustawodawca przewidział następujące stawki ryczałtu: 17%; 14%; 15%; 12%; 10%; 8,5%/12,5%; 8,5%; 5,5%; 3% oraz 2%. Stosowanie poszczególnych stawek zależy od wykonywanych przez podatnika usług. Stawka podatku dla konkretnej usługi uzależniona jest od właściwego dla niej kodu PKWiU (Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług). Niestety klasyfikacja ze względu na swój ograniczony charakter nie odnosi się wprost do wszystkich usług.
Wnioskodawca zamierza wykonywać zadania związane z zarządzaniem projektami, w tym strukturyzację działań, koordynację i monitoring prac zespołu oraz zapewnienie jakości wykonania. Zamierza realizować analizy priorytetów, przygotowywać raporty oraz wspierać komunikację z klientem w sprawach projektowych i zespołowych, prowadzić działania HR, takie jak szkolenia, mentoring, coaching oraz budować i wdrażać członków zespołu. Dodatkowo Wnioskodawca zamierza moderować spotkania, analizować wymagania biznesowe klienta i przygotowywać prezentacje dla zarządu.
Zdaniem Wnioskodawcy, opisana we wniosku działalność obejmująca wskazane czynności, w szczególności związane z wykonywaniem usług team leadera i związanych z wykonywaniem czynności szkoleniowych, coachingowych i mentoringowych, będzie kwalifikować się kolejno pod kod PKWiU 70.22.20.0, tj. pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych oraz PKWiU 85.59.13.2, tj. pozostałe usługi w zakresie doskonalenia zawodowego, gdzie indziej niesklasyfikowane w zakresie coachingu, mentoringu oraz szkoleń.
Wnioskodawca powyższe usługi zamierza realizować jako niezależny kontraktor niebędący pracownikiem, przedstawicielem, współtwórcą, lub reprezentantem kontrahentów oraz umowa nie będzie narzucać w żadnym stopniu miejsca i czasu wskazanych we wniosku czynności.
Zdaniem Wnioskodawcy, wykonywane czynności nie będą stanowić doradztwa związanego z zarządzaniem finansami, doradztwa związanego z zarządzaniem rynkiem, ani doradztwa związanego z zarządzaniem zasobami ludzkimi i zarządzana związanego z zarządzaniem łańcuchem dostaw, ani innych pozostałych usług doradczych wymienionych w grupowaniu ex 70.
Wnioskodawca będzie w głównej mierze realizować czynności nastawione na powstanie określonego produktu, w określonej formie i czasie wskazanym przez klienta. W związku z tym nie planuje świadczyć usług analitycznych, ponieważ wszelkie specjalistyczne dane będą pochodzić bezpośrednio od przydzielonych do tego członków zespołu lub dostawców.
Ponadto Wnioskodawca podkreślił, że Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej już wydał „decyzje” w podobnym do Wnioskodawcy stanie faktycznym, czego przykładem może być indywidualna interpretacja podatkowa z dnia
28 listopada 2024 r., sygn.
0112-KDSL1-1.4011.488.2024.2.DT
, indywidualna interpretacja podatkowa z dnia
30 lipca 2024 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.540.2024.1.MG, czy indywidualna interpretacja podatkowa z dnia 5 marca 2024 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.944.2023.2.DJD.
Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, stawka zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z tytułu planowanych usług w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej będzie wynosić 8,5%.
Ponadto planowane usługi mają charakter opisany w „Wyjaśnieniach do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015)” w sekcji M pod symbolem 70.22.20.0, tj.:
- usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,
- usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości itp.,
- usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania.
Ze względu na specyfikę świadczonych usług oraz ogólny charakter ich klasyfikacji w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, uniemożliwiający jednoznaczne przypisanie wskazanych we wniosku czynności do właściwej stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Wnioskodawca występuje o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w niniejszym zakresie.
Dodatkowo Wnioskodawca chciałby podkreślić, że orzecznictwo w podobnych kwestiach również zostało w pewnym sensie ugruntowane. Co prawda wskazane wyroki nie dotyczą konkretnie u.z.p.d. ale wnioski płynące z tych wyroków należy przełożyć na niniejszą sprawę. W wyroku NSA I FSK 2364/19 wskazano m.in. „(…) Tymczasem zgodzić się należy ze skarżącą że okoliczność określenia danej usługi (czynności) w przepisach prawa podatkowego sprawia, że określenie to staje się elementem normy prawno-podatkowej i może podlegać wykładni oraz ocenie zastosowania w drodze interpretacji indywidualnej. (…)”. W wyroku II FSK 487/23 wskazano m.in. „(…) Ponadto jak trafnie wskazano w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 19 października 2021 r., sygn. akt I FSK 748/18 (publ. CBOSA), gdyby symbol PKWiU był uznawany za element stanu faktycznego, to organ interpretacyjny, tym symbolem byłby związany, co w zasadzie przekreślałoby w niektórych przypadkach, gdzie tak jak w niniejszej sprawie od odpowiedniego grupowania zależy stawka podatku VAT, sens interpretacji, gdyż organ nie mogąc zmienić klasyfikacji statystycznej usługi, musiałby podzielić stanowisko wnioskodawcy, w tej kwestii, a co za tym idzie w kwestii stawki podatku. To zaś powodowałaby, że funkcja ochronna interpretacji indywidualnej byłaby iluzoryczna. Ewentualny błąd Skarżącej w tym zakresie mógłby w przyszłości skutkować utratą aktualności udzielonej odpowiedzi wyrażonej w interpretacji indywidualnej i wynikającej z niej funkcji ochronnej, gdyż organ podatkowy mógłby w przyszłości dokonać innej oceny grupowania PKWiU jako okoliczności faktycznej. Z tych powodów podanie przez zainteresowanego w rozumieniu art. 14b § 1 O.p. symbolu klasyfikacji statystycznej usługi nie może być uznane za element stanu faktycznego wymagany we wniosku o wydanie interpretacji, gdyż może on stanowić jedynie element oceny prawnej, którą organ interpretacyjny nie jest związany. Tym samym żądanie podania grupowania statystycznego usług stanowiłoby niedopuszczalną ingerencję w stan faktyczny przedstawiony we wniosku i prowadziło tym samym do odstąpienia od podatkowej oceny usług świadczonych przez Skarżącą, z naruszeniem wymogów z art. 14b § 3 O.p. Tym samym nie doszło do naruszenia przez WSA w Poznaniu normy wynikającej z art. 145 § 1 pkt 1 lit. c p.p.s.a. w zw. z art. 169 § 1 i 4 i w zw. z art. 14h w zw. z art. 14b § 1 i 3 i art. 14c § 1 oraz art. 14g O.p. (…)”.
Dodatkowo w wyroku I SA/Po 154/24, wskazano m.in. „(…) Gdyby podzielić prezentowane przez organ stanowisko, to organ w takim przypadku, nie mogąc wskazać prawidłowej klasyfikacji statystycznej opisanych we wniosku usług czy towaru, musiałby podzielić stanowisko wnioskodawcy w tej kwestii, a co za tym idzie także stawki podatku. Włączenie do ustawy podatkowej identyfikacji towarów i usług na podstawie przepisów o statystyce publicznej sprawia, że symbole klasyfikacji statystycznych mają znaczenie prawno-podatkowe, skoro z woli ustawodawcy ich uwzględnienie jest niezbędne do określenia przedmiotu i stawki opodatkowania. Ani obowiązek podatnika przypisania świadczonym usługom symboli PKWiU, ani wydawanie opinii statystycznych przez właściwe organy statystyczne, nie zwalniają organów podatkowych z obowiązku dokonania własnych ustaleń w tym zakresie. Nie ma więc podstaw prawnych, aby klasyfikacja statystyczna, przez którą identyfikowany jest obowiązek podatkowy, była wyłączona z przedmiotu interpretacji wydawanej na podstawie art. 14b o.p. (zob. wyroki NSA z 27 stycznia 2021 r. sygn. akt I FSK 640/19, z 13 czerwca 2019 r. sygn. akt I FSK 1077/17, z 26 kwietnia 2018 r. sygn. akt I FSK 938/16) (…)”.
Potwierdza to również interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 27 stycznia 2022 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.785.2021.2.JG, w której to tamtejszy Wnioskodawca nie musiał deklarować w stanie faktycznym wniosku, czy jego czynności sklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.01.12.0 są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0) czy związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Natomiast w myśl art. 9 ust. 1c ww. ustawy:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej "ustawą o CEIDG".
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a i c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
‒ 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
‒ 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8,
‒ 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
W przedstawionym we wniosku opisie wskazał Pan, że świadczone usługi będą polegały na zarządzaniu (...)-osobowym zespołem (liczba ta może ulec zmianie). Zespół zarządzany przez Pana zajmuje się realizacją projektów polegających na (...). Zakres wykonywanych czynności to przede wszystkim nadzór nad pracami zespołu, bieżąca pomoc w wykonywaniu zadań, prowadzenie negocjacji sprzedażowych z klientami kontrahenta, decydowanie o właściwości budżetu zaproponowanego przez klienta kontrahenta, przydzielanie zadań zespołowi, koordynacja współpracy między zespołami poprzez bezpośrednio kontakt z zespołem oraz pozostałymi team leaderami. Ponadto, będzie Pan świadczył również w mniejszym zakresie usługi szkoleniowe, w ramach których będzie dzielił się swoją wiedzą oraz doświadczeniem zarówno z członkami swojego zespołu, jak i z innymi współkontrahentami lub współpracownikami. Pokrewnie, będzie również wykonywał czynności z zakresu doskonalenia zawodowego (coaching, mentoring) m.in. poprzez przekazywanie wiedzy o (...), co niewątpliwie przyczyni się do poprawy efektywności pracy zespołu.
Wskazał Pan, że właściwym kodem PKWiU dla usługi zarządzania projektem będzie PKWiU 70.22.20.0, dla usług szkoleniowych właściwym kodem PKWiU będzie 85.59.19.0, natomiast w zakresie doskonalenia zawodowego – PKWiU 85.59.13.2.
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że w przypadku uzyskania przychodów z tytułu świadczenia usług, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, i które – jak wynika z okoliczności przedstawionych w opisie sprawy – nie będą usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu w wysokości 8,5% przychodów, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Niemniej jednak zastrzec należy, że ww. stawka nie znajdzie zastosowania w przypadku świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), dla których ustawodawca przewidział stawkę ryczałtu w wysokości 15%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ww. ustawy.
Ponadto do przychodów z tytułu usług szkoleniowych oraz doskonalenia zawodowego, mieszczących się w grupowaniach PKWiU 85.59.13.2 „Pozostałe usługi w zakresie doskonalenia zawodowego, gdzie indziej niesklasyfikowane” oraz PKWiU 85.59.19.0 „Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji”, również zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu w wysokości 8,5%, przy czym podstawą jej zastosowania jest art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, który przewiduje stawkę 8,5% dla przychodów ewidencjonowanych uzyskiwanych ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85), a nie wskazany przez Pana w pytaniu interpretacyjnym art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) tej ustawy.
Zatem Pana stanowisko odnoszące się do stawki ryczałtu dla opisanych usług uznano za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego grupowania PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej.
Interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie wyłącznie w zakresie objętym pytaniem interpretacyjnym i odnosi się do przedstawionego opisu sprawy, a zatem dotyczy wyłącznie wysokości stawki ryczałtu dla uzyskiwanych przychodów, tj. zakresu zadanego pytania, potwierdzonego przez Pana w uzupełnieniu wniosku. Tym samym nie dotyczy innych kwestii zawartych w opisie sprawy, które nie były przedmiotem zapytania.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.