Metryka

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe  (0)

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej (0)

Opis zdarzenia przyszłego (0)

Pytanie (0)

Pani stanowisko w sprawie (0)

Ocena stanowiska (0)

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej (0)

Dodatkowe informacje (0)

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia (0)

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji (0)

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację (0)

Podstawa prawna dla wydania interpretacji (0)

Interpretacja indywidualna 0112-KDIL2-1.4011.540.2025.1.MB z dnia 2025-06-26źródło

Metryka

ID informacji: 645741

Kategoria informacji: Interpretacja indywidualna

Status informacji: Aktualna

Data publikacji: 2025-06-26

Tytuł (teza): Skutki podatkowe wypłaty kwoty dodatkowej w związku z kredytem zaciągniętym w banku.

Autor informacji: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Data wydania: 2025-06-26

Sygnatura: 0112-KDIL2-1.4011.540.2025.1.MB

Słowa kluczowe:
kwota-kwota dodatkowa
banki
ugody
kredyt-kredyt hipoteczny

Przepis:
[PIT] Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych-Rozdział 2-art. 11-ust. 1
[PIT] Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych-Rozdział 2-art. 20-ust. 1

Zagadnienie: Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych-Źródła przychodów.

Załączniki:

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe  (0)

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe 
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej (0)

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 czerwca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 3 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (0)

Opis zdarzenia przyszłego
W dniu (…) kwietnia 2009 r. zawarła Pani wspólnie z X - ówczesny mąż (od 2020 nie jesteście Państwo małżeństwem, a Pani przejęła na wyłączną własność nieruchomość wybudowaną z kredytu oraz zwolniła X ze spłaty zadłużenia) umowę kredytu mieszkaniowego. Obecnie Bank (…) i to Bank zaproponował Pani podpisanie ugody dotyczącej kredytu.
Kwota udzielonego kredytu w 2009 r. wyniosła (…) CHF na okres 360 miesięcy (30 lat), co stanowiło kwotę (…) zł i taka została Państwu wypłacona przez Bank. Kredyt w całości przeznaczyli Państwo na finansowanie budowy domu jednorodzinnego znajdującego się w miejscowości Z. Kredyt został zabezpieczony hipoteką kaucyjną na nieruchomości na kwotę (…) zł.
Od momentu wybudowania domu po dzień dzisiejszy, jest on przeznaczony wyłącznie do celów mieszkaniowych dla Pani rodziny. Dom nigdy nie był przedmiotem najmu osobom trzecim oraz nigdy nie była w nim prowadzona działalność gospodarcza.
Począwszy od momentu zaciągnięcia umowy kredytowej, kolejne raty kredytu były spłacane bez żadnych opóźnień.
W 2020 r. wystąpiła Pani do sądu o uznanie nieważności umowy kredytowej, w listopadzie 2023 r. sąd uznał umowę za nieważną w całości. Obecnie sprawa jest na etapie apelacji, którą złożył Bank.
W kwietniu 2025 r. Bank zaproponował Pani podpisanie ugody polegającej na przewalutowaniu kredytu na PLN z CHF, a następnie umorzenia części kredytu oraz zwrot kwoty dodatkowej w wysokości (…) PLN.
W projekcie ugody Bank wskazuje, że w wyniku zwolnienia z długu (umorzenia) z tytułu zadłużenia i otrzymania dodatkowej kwoty, powstaje u Pani przychód podlegający opodatkowaniu, a Bank będzie zobowiązany do wystawienia PIT-11.
Jednocześnie Bank informuje, że od kwoty zwolnienia z długu (umorzenia wierzytelności), może zostać zaniechany pobór podatku, jeśli złożone zostanie oświadczenie o spełnianiu warunków wynikających z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od niektórych dochodów (przychodów) związanych z kredytem hipotecznym udzielonym na cele mieszkaniowe.
Nie korzystała Pani z zaniechania poboru podatku od kwot umorzonych wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego zabezpieczonego hipotecznie, zaciągniętego na realizację innej inwestycji mieszkaniowej niż określona w umowie kredytu będącej przedmiotem ugody.
Jednocześnie Bank poinformował, że na kwotę dodatkową wypłaconą (…) zł wystawi PIT-11.
W trakcie rozmów z Bankiem, oszacowała Pani całkowitą kwotę wpłaconych rat kapitałowo-odsetkowych na około (…) zł, podczas gdy kredyt był udzielony na kwotę (…) zł. A więc kwota Pani spłat przewyższyła kwotę kredytu o około (…) zł.
Bank proponuje Pani wypłatę (…) zł jako kwoty dodatkowej - zwrot nadpłaconego kredytu i odsetek ponad należny Bankowi.
Pani zdaniem przedmiotowa kwota, o której mowa we wniosku, nie stanowi przysporzenia ponad kwoty uiszczane tytułem spłaty kredytu.

Pytanie (0)

Pytanie
Czy po otrzymaniu od Banku dokumentu PIT-11, zawartą w nim kwotę (…) zł powinna Pani doliczyć do pozostałych przychodów osiągniętych w roku kalendarzowym 2025 w momencie dokonywania rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych?

Pani stanowisko w sprawie (0)

Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, nie powinna Pani doliczać kwoty (…) zł do pozostałych przychodów osiągniętych w roku kalendarzowym 2025, a więc nie powinna być Pani obciążana podatkiem od tej kwoty.
Kwota otrzymana od Banku jest tylko zwrotem części środków nadpłaconych przez Panią na rzecz Banku i należy traktować ją jako saldo rozliczeń między stronami, a nie jako Pani dodatkowy przychód.
Ugoda z Bankiem będzie dokonaniem wzajemnych rozliczeń stron umowy, tj. rozliczeniem tego co jest należne, z tym co do tej pory zostało zapłacone. Z tytułu wzajemnych rozliczeń stron powstała nadpłata, którą Bank Pani zwróci.
Zatem, otrzymanie ww. kwoty w związku z zawarciem przez Panią ugody z Bankiem, nie powoduje po Pani stronie dodatkowego przysporzenia majątkowego. Wypłata ta jest dla Pani neutralna podatkowo.

Ocena stanowiska (0)

Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej (0)

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z przepisu tego wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega – co do zasady – każdy dochód osiągnięty przez osobę fizyczną. Zgodnie natomiast z definicją dochodu jest nim nadwyżka przychodów nad kosztami ich uzyskania.
Pojęciem pierwotnym dla dochodu jest więc pojęcie przychodu. Ten z kolei jest definiowany przez ustawodawcę w art. 11 ust. 1 ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Dla celów podatkowych przyjmuje się, że nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności podmiotów, których skutkiem jest przysporzenie majątku innej osoby, mające konkretny wymiar finansowy.
Z definicji przychodu można wywieść, że za przychody podatkowe mogą być uznane tylko takie świadczenia, które są określonym przyrostem majątkowym (zarówno zwiększającym aktywa, jak i zmniejszającym pasywa) – mają definitywny, a nie zwrotny charakter.
O uzyskaniu przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym do osób fizycznych można więc mówić w sytuacji, gdy podatnik – czy to na skutek otrzymania określonych wartości majątkowych (środków pieniężnych, świadczeń w naturze czy też innych nieodpłatnych świadczeń), czy też w wyniku określonego zdarzenia, które powoduje zmniejszenie jego zobowiązań wobec innych podmiotów – uzyskuje określone przysporzenie majątkowe.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.
Odrębnym źródłem przychodów są m.in. określone w art. 10 ust. 1 pkt 9 „inne źródła”.
W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w tym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że katalog przychodów z innych źródeł ma otwarty charakter – nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe, które można przypisać do tego źródła.
Instytucja kredytu uregulowana została przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1646 ze zm.).
Zgodnie z treścią art. 69 ust. 1 ww. ustawy:
Przez umowę kredytu bank zobowiązuje się oddać do dyspozycji kredytobiorcy na czas oznaczony w umowie kwotę środków pieniężnych z przeznaczeniem na ustalony cel, a kredytobiorca zobowiązuje się do korzystania z niej na warunkach określonych w umowie, zwrotu kwoty wykorzystanego kredytu wraz z odsetkami w oznaczonych terminach spłaty oraz zapłaty prowizji od udzielonego kredytu.

Podkreślić należy, że otrzymanie kredytu i jego spłata na warunkach przewidzianych w umowie kredytu są obojętne podatkowo. Przychód po stronie kredytobiorcy pojawia się w przypadku, kiedy dochodzi do umorzenia kredytu, jego części lub odsetek. Wtedy bowiem kredytobiorca osiąga konkretne przysporzenie majątkowe (przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Wobec powyższego, skoro kwota, którą otrzyma Pani od banku w wyniku zawartej ugody stanowić będzie wyłącznie zwrot nadpłaconego kredytu oraz odsetek i będzie mieścić się w kwocie wpłacanej przez Panią podczas spłaty kredytu to jej otrzymanie nie spowoduje po Pani stronie dodatkowego przysporzenia majątkowego. W konsekwencji pieniądze te nie będą Pani przychodem w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i ich uzyskanie nie będzie skutkowało po Pani stronie obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego.

Dodatkowe informacje (0)

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia (0)

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji (0)

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·      Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·      Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·         Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację (0)

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·         w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·         w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji (0)

Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.