Metryka

Opinia w sprawie opodatkowania wyrównawczego (0)

Zakres wniosku o opinię w sprawie opodatkowania wyrównawczego (0)

Opis czynności (0)

Pytanie (0)

Stanowisko w sprawie (0)

Ocena stanowiska (0)

Uzasadnienie opinii w sprawie opodatkowania wyrównawczego (0)

Dodatkowe informacje (0)

Ważność opinii w sprawie opodatkowania wyrównawczego (0)

Pouczenie o funkcji ochronnej opinii w sprawie opodatkowania wyrównawczego (0)

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na opinię (0)

Podstawa prawna dla wydania opinii w sprawie opodatkowania wyrównawczego (0)

Opinia w sprawie opodatkowania wyrównawczego 0111-KDGB.480.2.2025.2.DS z dnia 2025-10-23źródło

Metryka

ID informacji 663462

Kategoria informacji Opinia w sprawie opodatkowania wyrównawczego

Status informacji Aktualna

Data publikacji 2025-10-24

Tytuł (teza) Ustalenie 5-letniego okresu zwolnienia z obliczenia krajowego podatku wyrównawczego dla grupy krajowej, której rok obrotowy jest inny niż rok kalendarzowy.

Autor informacji Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Data wydania 2025-10-23

Sygnatura 0111-KDGB.480.2.2025.2.DS

Opinia w sprawie opodatkowania wyrównawczego (0)

Opinia w sprawie opodatkowania wyrównawczego
– stanowisko nieprawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej po rozpatrzeniu wniosku z 2 kwietnia 2025 r. o opinię w sprawie opodatkowania wyrównawczego, stwierdza, że stanowisko w sprawie oceny prawnej opisanych czynności jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o opinię w sprawie opodatkowania wyrównawczego (0)

Zakres wniosku o opinię w sprawie opodatkowania wyrównawczego
13 maja 2025 r. wpłynął wniosek z 2 kwietnia 2025 r. o opinię w sprawie opodatkowania wyrównawczego. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z 15 maja 2025 r. (wpływ tego samego dnia). Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał 14 sierpnia 2025 r. postanowienie o wysokości opłaty głównej, która została uiszczona 18 sierpnia 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis czynności (0)

Opis czynności
Wnioskodawca jest spółką dominującą wobec pozostałych podmiotów z Grupy (…) – tj. posiada 100% udziałów w Spółkach zależnych 1, 2, 3. Spółki zależne nie posiadają udziałów w innych podmiotach. Grupa (…) działa jedynie na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
Zarówno Spółka dominująca, jak i Spółki zależne 1, 2, 3 należące do Grupy (…), stosują zasady rachunkowości wynikające z ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120 ze zm.). Prezentacja danych w sprawozdaniach jednostkowych, jak i sprawozdaniu skonsolidowanym Grupy (…), przygotowywanym przez Spółkę dominującą, spełnia standardy rachunkowe wynikające ze wskazanej ustawy.
Rok obrotowy Grupy (…), dla którego przygotowywane są sprawozdania skonsolidowane, jak i sprawozdania jednostkowe Spółki dominującej i Spółek zależnych 1, 2, 3 trwa od (…) do (…). Pierwszy rok obrotowy funkcjonowania Grupy (…) zakończył się (…).
Zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym Grupa (…) podlega co do zasady obowiązkom wskazanym w niniejszej ustawie, ponieważ przychody Grupy (…) przekraczają próg, o którym mowa w art. 4 ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym (poniżej w tabeli przedstawiono przychody skonsolidowane Grupy (…)).
(…)
Jednocześnie zgodnie z art. 159 ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym jednostka dominująca najwyższego szczebla sporządzająca skonsolidowane sprawozdanie grupy za rok podatkowy inny niż rok kalendarzowy, który rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2025 r., a zakończy się po dniu 31 grudnia 2024 r., stosuje przepisy ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym począwszy od pierwszego roku podatkowego rozpoczynającego się po 1 stycznia 2025 r.
Zatem dla Grupy (…) przepisy ustawy należy stosować od roku podatkowego rozpoczynającego się od (….) 2025 r. i trwającego do (…) 2026 r. Jednocześnie Grupa (…) nie dokonała wyboru stosowania przepisów wstecz – tj. Grupa (…) nie skorzystała z opcji przewidzianej w art. 154 ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym.
Jednocześnie w świetle art. 129 ust. 3 ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym w przypadku grupy krajowej nie oblicza się krajowego podatku wyrównawczego za pierwsze 5 lat podatkowych, licząc od pierwszego dnia roku podatkowego, w którym dana grupa krajowa spełnia warunki, o których mowa w art. 4 ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym.

Pytanie (0)

Pytanie
W związku z powyższym Wnioskodawca chciałby potwierdzić czy wskazane zwolnienie dla grup krajowych znajdzie zastosowanie dla Grupy (…) począwszy od roku obrotowego rozpoczynającego się (…) 2025 r., a zatem obejmie następujące lata podatkowe:
1)    (…) 2025 r. – (…) 2026 r.
2)    (…) 2026 r. – (…) 2027 r.
3)    (…) 2027 r. – (…) 2028 r.
4)    (…) 2028 r. – (…) 2029 r.
5)    (…) 2029 r. – (…) 2030 r.
– czy też okres obowiązywania 5-letniego zwolnienia należy ustalać w odmienny sposób?

Stanowisko w sprawie (0)

Stanowisko w sprawie
Zdaniem Zainteresowanego, cytowany art. 129 ust. 3 ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym należy interpretować w ten sposób, że skoro pierwszym rokiem obrotowym Grupy (…), do którego zastosowanie mają przepisy ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym, jest rok rozpoczynający się (…) 2025 r., zatem okres 5 lat zwolnienia z opodatkowania podatkiem krajowym wyrównawczym dla jednostek składowych Grupy (…) powinien przypadać na następujące lata:
1)    (…) 2025 r. – (…) 2026 r.
2)    (…) 2026 r. – (…) 2027 r.
3)    (…) 2027 r. – (…) 2028 r.
4)    (…) 2028 r. – (…) 2029 r.
5)    (…) 2029 r. – (…) 2030 r.
Ustalenie roku podatkowego, od którego przepisy ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym mają zastosowanie do Grupy (…)
Większość przepisów ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym weszła w życie z dniem 1 stycznia 2025 r. Jednakże, jednostka dominująca najwyższego szczebla sporządzająca skonsolidowane sprawozdanie grupy za rok podatkowy inny niż rok kalendarzowy, który rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2025 r., a zakończy się po dniu 31 grudnia 2024 r., wraz z jej jednostkami składowymi stosuje przepisy ustawy począwszy od pierwszego roku podatkowego rozpoczynającego się po dniu 1 stycznia 2025 r. (art. 159 ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym).
Powyższe w praktyce oznacza, że jednostki składowe Grupy (…) – ze względu na tzw. łamany rok podatkowy rozumiany jako rok ustalony dla celów rachunkowych, za który jednostka dominująca najwyższego szczebla grupy krajowej sporządza skonsolidowane sprawozdanie finansowe – mogą podlegać opodatkowaniu krajowym podatkiem wyrównawczym dopiero za rok obrotowy, który rozpocznie się (…) 2025 r. i potrwa do (…) 2026 r.
Wyjątkiem w tym zakresie może być jedynie dokonanie wyboru dobrowolnego stosowania przepisów wstecz, czego Grupa (…) nie dokonała (art. 154 ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym).
Przekroczenie progu przychodów grupowych
Od (…) 2025 r. na każdej jednostce składowej Grupy (…) będzie spoczywał obowiązek weryfikacji, czy grupa (…) osiągnęła minimalny przychód grupowy.
Przez minimalny przychód grupowy rozumie się roczny przychód grupy krajowej wykazany w skonsolidowanym sprawozdaniu grupy, wynoszący co najmniej 750 000 000 euro.
Powyższe wynika z faktu, że przepisy ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym stosuje się tylko do jednostek składowych grupy krajowej, jeżeli za co najmniej 2 z 4 lat podatkowych bezpośrednio poprzedzających rok podatkowy osiągnęły minimalny przychód grupowy.
Zatem począwszy od roku trwającego od (…) 2025 r. do (…) 2026 r. każda jednostka składowa Grupy (…) będzie musiała zweryfikować, czy grupa osiągnęła próg wynoszący co najmniej 750 000 000 euro.
W zakresie przeliczenia kursu waluty, kwoty wyrażone w walucie innej niż euro (np. zł) przelicza się na euro według średniego miesięcznego kursu za grudzień roku kalendarzowego bezpośrednio poprzedzającego rozpoczęcie roku podatkowego, wyliczanego na podstawie bieżących kursów średnich na poszczególne dni grudnia ogłaszanych przez Europejski Bank Centralny albo Narodowy Bank Polski, jeżeli Europejski Bank Centralny nie ogłasza kursu dla danej waluty (art. 2 ust. 4 ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym).
Biorąc pod uwagę osiągnięte przez Grupę (…) przychody skonsolidowane w latach 2021/2022, 2022/2023 oraz 2023/2024 a także kursy euro, jakie mają zastosowanie do przeliczeń zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym Wnioskodawca stwierdza, że Grupa (…) przekroczyła minimalny przychód grupowy w co najmniej 2 z 4 lat podatkowych poprzedzających rok rozpoczynający się (…) 2025 i trwający do (…) 2026 r., ponieważ każdego roku przekraczała regularnie próg (…) euro. Z tego względu zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 4 ust. 1 ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym przepisy tej ustawy mają zastosowanie do jednostek składowych Grupy (…).
Jednostki składowe Grupy (…) jako podatnicy krajowego podatku wyrównawczego
Grupa (…) nie posiada jednostek składowych zlokalizowanych poza Polską, zatem Grupa (…) stanowi grupę krajową w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym i nie może być kwalifikowana jako grupa międzynarodowa.
W Grupie (…) nie występują inne jednostki dominujące niż (…). Uwzględniając, że podatnikiem globalnego podatku wyrównawczego może być tylko zlokalizowana na terytorium Polski jednostka dominująca najwyższego szczebla grupy międzynarodowej, oznacza to, że żadna jednostka składowa Grupy (…) nie jest podatnikiem globalnego podatku wyrównawczego.
Ponadto, status grupy krajowej oznacza, że jednostki składowe grupy nie podlegają podatkowi wyrównawczemu od niedostatecznie opodatkowanych zysków, ponieważ podatnikiem podatku wyrównawczego od niedostatecznie opodatkowanych zysków są wyłącznie zlokalizowane na terytorium Polski jednostki składowe grupy międzynarodowej.
Jednakże, jednostki składowe Grupy (…) są podatnikami krajowego podatku wyrównawczego, co wynika z faktu, że podatnikiem krajowego podatku wyrównawczego jest każda zlokalizowana na terytorium Polski jednostka składowa grupy krajowej (art. 24 ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym).
Zwolnienie czasowe dla grup krajowych
W ślad za dyrektywą Rady (UE) 2022/2523 z dnia 15 grudnia 2022 r. w sprawie zapewnienia globalnego minimalnego poziomu opodatkowania międzynarodowych grup przedsiębiorstw oraz dużych grup krajowych w Unii (dalej: „Dyrektywa”) ustawodawca zdecydował o objęciu przepisami ustawy grup krajowych.
Uzasadnieniem na gruncie Dyrektywy było zapobieżenie dyskryminacji sytuacji podmiotów transgranicznych i krajowych („Niniejsza dyrektywa powinna mieć również zastosowanie do dużych grup o charakterze czysto krajowym. Dzięki temu ramy prawne byłyby zaprojektowane w sposób pozwalający uniknąć ryzyka dyskryminacji sytuacji transgranicznych i krajowych.”).
Chcąc konsekwentnie w sposób równy traktować grupy krajowe i międzynarodowe, w Dyrektywie przewidziano także możliwość czasowego, 5-letniego obniżenia do zera podatku wyrównawczego należnego od grupy krajowej. Uczyniono to na wzór 5-letniego obniżenia do zera podatku wyrównawczego dla grup międzynarodowych uznanych za znajdujące się w początkowej fazie działalności międzynarodowej.
Tym samym celem Dyrektywy jest to, aby z jednej strony objąć grupy krajowe systemem opodatkowania wyrównawczego, a z drugiej strony podatek wyrównawczy należny od jednostki dominującej najwyższego szczebla z siedzibą w państwie członkowskim obniżyć do zera w ciągu pierwszych pięciu lat, począwszy od pierwszego dnia roku podatkowego, w którym dana duża grupa krajowa po raz pierwszy wchodzi w zakres stosowania Dyrektywy.
Choć w dłuższej perspektywie korzystanie z tej swoistego rodzaju ulgi podatkowej będzie dotyczyło rozwijających się grup kapitałowych, które dopiero osiągną w przyszłości minimalny przychód grupowy, w Dyrektywie uwzględniono także sytuację grup krajowych, które minimalny przychód grupowy osiągają już od wielu lat. Tak, w ocenie Wnioskodawcy, należy rozumieć art. 49 ust. 4 Dyrektywy.
Wskazane zwolnienie zostało przez polskiego ustawodawcę wdrożone w art. 129 ust. 3 ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym. Przepis ten wskazuje, że w przypadku grupy krajowej – takiej jak Grupa (…) – nie oblicza się krajowego podatku wyrównawczego za pierwsze 5 lat podatkowych, licząc od pierwszego dnia roku podatkowego, w którym dana grupa krajowa spełnia warunki, o których mowa w art. 4 ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym. Art. 4 ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym determinuje natomiast minimalny przychód grupowy. Niemniej badanie przekroczenia tego progu przychodów jednostki składowe Grupy (…) są zobowiązane dokonywać dopiero od roku obrotowego rozpoczynającego się (…) 2025 r. (zgodnie z art. 159 ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym).
Jednocześnie przepis art. 160 pkt 1 ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym wskazuje, że w przypadku grupy objętej odpowiednio zakresem Dyrektywy albo Modelowych zasad OECD w odniesieniu do roku podatkowego rozpoczętego po dniu 31 grudnia 2023 r. pięcioletni okres, o którym mowa m.in. w art. 129 ust. 3 ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym, liczy się począwszy od pierwszego roku podatkowego rozpoczynającego się po tym dniu. Niemniej zdaniem Wnioskodawcy objęcie Grupy (…) zakresem Dyrektywy albo Modelowych zasad OECD – zanim zgodnie z art. 159 ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym w stosunku do Wnioskodawcy zastosowanie znalazłyby przepisy krajowe – miałoby miejsce w następujących sytuacjach:
A.   Grupa (…) należałaby do grupy międzynarodowej i zgodnie z przepisami dotyczącymi podatku wyrównawczego wdrożonymi w jurysdykcjach podatkowych jednostek składowych nieposiadających siedziby w Polsce, grupa międzynarodowa podlegałaby obowiązkom podatkowym w kontekście roku podatkowego rozpoczynającego się po 31 grudnia 2023 r.;
B.   Grupa (…) jako grupa krajowa dobrowolnie wybrałaby stosowanie przepisów ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym w stosunku do roku podatkowego rozpoczynającego się po 31 grudnia 2023 r. (zgodnie z art. 154 ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym).
W konsekwencji – ponieważ żadna z opisanych w lit. A i B sytuacji nie ma miejsca – zdaniem Wnioskodawcy art. 129 ust. 3 ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym należy interpretować w ten sposób, że 5-letni okres stosowania zwolnienia w stosunku do Grupy (…) należy stosować od pierwszego roku obrotowego Grupy (…), od którego Grupę (…) obowiązują przepisy ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym.
Z tego względu Wnioskodawca uważa, że w następujących latach podatkowych jednostki składowe Grupy (…) będą mogły korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 129 ust. 3 ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym:
1)    (…) 2025 r. – (…) 2026 r.
2)    (…) 2026 r. – (…) 2027 r.
3)    (…) 2027 r. – (…) 2028 r.
4)    (…) 2028 r. – (…) 2029 r.
5)    (…) 2029 r. – (…) 2030 r.

Ocena stanowiska (0)

Ocena stanowiska
Stanowisko, które zostało przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie opinii w sprawie opodatkowania wyrównawczego (0)

Uzasadnienie opinii w sprawie opodatkowania wyrównawczego
Zgodnie z art. 4 ust. 1, 2 i 4 ustawy z dnia 6 listopada 2024 r. o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1685, dalej jako: „ustawa”):
1.  Przepisy ustawy stosuje się do jednostek składowych grupy międzynarodowej lub grupy krajowej, jeżeli za co najmniej 2 z 4 lat podatkowych bezpośrednio poprzedzających rok podatkowy osiągnęły minimalny przychód grupowy.
2.  Przez minimalny przychód grupowy rozumie się roczny przychód grupy międzynarodowej lub grupy krajowej wykazany w skonsolidowanym sprawozdaniu grupy, wynoszący co najmniej 750 000 000 euro.
4.  W przypadku gdy grupa międzynarodowa lub grupa krajowa istnieje krócej niż 4 lata podatkowe, warunek, o którym mowa w ust. 1, uznaje się za spełniony, jeżeli grupa międzynarodowa lub grupa krajowa osiągnęły minimalny przychód grupowy w co najmniej 2 latach podatkowych dotychczasowego okresu funkcjonowania takiej grupy.

Stosownie do art. 2 ust. 4 ustawy:
Na potrzeby stosowania przepisów ustawy zawierających kwoty określone w euro, kwoty wyrażone w walucie innej niż euro przelicza się na euro według średniego miesięcznego kursu za grudzień roku kalendarzowego bezpośrednio poprzedzającego rozpoczęcie roku podatkowego, wyliczanego na podstawie bieżących kursów średnich na poszczególne dni grudnia ogłaszanych przez Europejski Bank Centralny albo Narodowy Bank Polski, jeżeli Europejski Bank Centralny nie ogłasza kursu dla danej waluty.

Z kolei w myśl z art. 2 ust. 1 pkt 6, 8 i 9 ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
6)  grupie - rozumie się przez to:
a)  co najmniej dwie jednostki, między którymi istnieją powiązania właścicielskie lub powiązania wynikające ze sprawowania kontroli, zgodnie z akceptowalnym standardem rachunkowości lub zatwierdzonym standardem rachunkowości stosowanym przez jednostkę dominującą najwyższego szczebla w celu sporządzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego, w tym jednostki nieuwzględnione w takim sprawozdaniu finansowym wyłącznie ze względu na ich niewielki rozmiar, nieistotność lub przeznaczenie do sprzedaży,
b)  jednostkę posiadającą co najmniej jeden stały zakład, jeżeli nie wchodzi ona w skład innej grupy, o której mowa w lit. a;
8)  grupie krajowej - rozumie się przez to grupę, w której wszystkie jednostki składowe są zlokalizowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
9)  grupie międzynarodowej - rozumie się przez to grupę, w której co najmniej jedna jednostka lub stały zakład nie są zlokalizowane w jurysdykcji, w której jest zlokalizowana jednostka dominująca najwyższego szczebla.

Zgodnie z przedstawionym opisem Zainteresowany jest spółką dominującą spółek z Grupy zlokalizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Spółki zależne nie posiadają udziałów w innych podmiotach. Rok obrotowy Grupy, dla którego przygotowywane są sprawozdania skonsolidowane, jak i sprawozdania jednostkowe Spółki dominującej i Spółek zależnych 1, 2, 3 trwa od (…) do (…). Pierwszy rok obrotowy funkcjonowania Grupy zakończył się (…). Zainteresowany podał, że skonsolidowane przychody Grupy, przekroczyły w trzech kolejnych latach podatkowych kwotę 750 000 000 euro.
Zatem, Grupa wypełnia definicję grupy krajowej w rozumieniu przepisów ustawy i spełnia warunki, o których mowa w art. 4 ust. 1 w zw. z ust. 2 i 4 ustawy, objęcia jej przepisami opodatkowania wyrównawczego.
W myśl art. 159 ustawy:
1.  Jednostka dominująca najwyższego szczebla sporządzająca skonsolidowane sprawozdanie grupy za rok podatkowy inny niż rok kalendarzowy, który rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2025 r., a zakończy się po dniu 31 grudnia 2024 r., stosuje przepisy ustawy począwszy od pierwszego roku podatkowego rozpoczynającego się po dniu 1 stycznia 2025 r., chyba że taka grupa dokonała wyboru, o którym mowa w art. 154 ust. 1.
2.  Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do:
1)  każdej jednostki składowej grupy, o której mowa w tym przepisie;
2)  jednostki, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 6 lit. b.

Z kolei zgodnie z art. 154 ust. 1 i 2 ustawy:
1.  W okresie od dnia 1 marca 2026 r. do dnia 30 maja 2026 r. grupa może złożyć oświadczenie, w formie aktu notarialnego, o wyborze stosowania przepisów ustawy w odniesieniu do roku podatkowego rozpoczętego po dniu 31 grudnia 2023 r. a nie później niż w dniu 31 grudnia 2024 r., przy czym wybór ten jest nieodwoływalny.
2.  W przypadku dokonania wyboru, o którym mowa w ust. 1, przepisy ustawy stosuje się do grupy od dnia 1 stycznia 2024 r., przy czym dokonanie tego wyboru jest równoznaczne z nałożeniem na jednostki składowe grupy obowiązku podatkowego w zakresie globalnego podatku wyrównawczego oraz krajowego podatku wyrównawczego w odniesieniu do roku podatkowego rozpoczętego po dniu 31 grudnia 2023 r.

Powołany art. 159 ustawy określa zasady ustalania pierwszego roku podatkowego objętego zakresem stosowania ustawy w przypadku jednostek, których rok podatkowy jest inny niż rok kalendarzowy.
Z analizy powyższych przepisów wynika, że Grupa zostanie objęta przepisami ustawy od roku podatkowego, który rozpocznie się (…) 2025 r. i zakończy (…) 2026 r., ponieważ jest to pierwszy rok podatkowy Grupy, który rozpocznie się po dniu 1 stycznia 2025 r., a Grupa, jak wskazano we wniosku, nie dokonała wyboru, o którym mowa w art. 154 ust. 1 ustawy.
Jeżeli Grupa w okresie od 1 marca 2026 r. do 30 maja 2026 r. nie dokona wyboru, o którym mowa w art. 154 ustawy, to przepisy tej ustawy będą obowiązywać Grupę od roku podatkowego (…) 2025 r. – (…) 2026 r.
Jednostki składowe grupy krajowej zlokalizowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej są podatnikami krajowego podatku wyrównawczego stosownie do art. 24 pkt 1 lit. a ustawy, zgodnie z którym:
Podatnikiem krajowego podatku wyrównawczego jest zlokalizowana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jednostka składowa grupy międzynarodowej lub grupy krajowej, w tym jednostka pośrednicząca, o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2.

W przypadku grup krajowych przewidziane jest zwolnienie z obliczania krajowego podatku wyrównawczego przez pierwsze 5 lat podatkowych.
W myśl art. 129 ust. 3 ustawy:
W przypadku grupy krajowej nie oblicza się krajowego podatku wyrównawczego za pierwsze 5 lat podatkowych, licząc od pierwszego dnia roku podatkowego, w którym dana grupa krajowa spełnia warunki, o których mowa w art. 4.

Sposób obliczenia pięcioletniego okresu, o którym mowa w powyższym przepisie został doprecyzowany w art. 160 pkt 1 ustawy, który stanowi:
W przypadku grupy objętej odpowiednio zakresem dyrektywy 2022/2523 albo Modelowych zasad OECD w odniesieniu do roku podatkowego rozpoczętego po dniu 31 grudnia 2023 r. pięcioletni okres, o którym mowa w art. 128 ust. 1, art. 129 ust. 1 pkt 1 i ust. 3 - liczy się począwszy od pierwszego roku podatkowego rozpoczynającego się po tym dniu.

Jak już wcześniej wskazano, Grupa wypełnia definicję grupy krajowej, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 8 ustawy. Tym samym, jest adresatem normy prawnej wyrażonej w art. 129 ust. 3 ustawy, tj. zwolnienia z obliczania krajowego podatku wyrównawczego. Pięcioletni okres zwolnienia, o którym mowa w art. 129 ust. 3 ustawy należy ustalić w oparciu o art. 160 pkt 1 ustawy. Z dyspozycji art. 160 pkt 1 ustawy wynika, że pięcioletni okres ww. zwolnienia w przypadku grupy objętej odpowiednio zakresem dyrektywy 2022/2523 albo Modelowych zasad OECD liczy się począwszy od roku podatkowego rozpoczynającego się po dniu 31 grudnia 2023 r. Przy czym nie ma tu znaczenia przyjęty przez grupę rok podatkowy (kalendarzowy, inny niż kalendarzowy).
Grupa w latach podatkowych 2021/2022, 2022/2023 oraz 2023/2024 przekroczyła minimalny przychód grupowy, co wypełnia dyspozycję art. 4 ustawy (odpowiednio artykułu 2 dyrektywy). Zatem Grupa została objęta odpowiednio zakresem dyrektywy 2022/2523, począwszy od roku podatkowego rozpoczynającego się (…) 2024 r. W trzech kolejnych latach podatkowych bezpośrednio poprzedzających rok podatkowy trwający od (…) 2024 r. do (…) 2025 r. został przekroczony minimalny przychód grupowy.
Powyższe oznacza, że pierwszym rokiem korzystania przez Grupę ze zwolnienia, o którym mowa w art. 129 ust. 3 ustawy był rok podatkowy, który rozpoczął się (…) 2024 r. i zakończył (…) 2025 r.
Taki sposób obliczania pięcioletniego okresu zwolnienia jest zgodny z wykładnią Dyrektywy Rady (UE) 2022/2523 z dnia 15 grudnia 2022 r. w sprawie zapewnienia globalnego minimalnego poziomu opodatkowania międzynarodowych grup przedsiębiorstw oraz dużych grup krajowych w Unii (Dz. Urz. UE. L 2022 Nr 328, dalej jako: „dyrektywa 2022/2523”).
Zgodnie z art. 49 ust. 1 lit. b dyrektywy 2022/2523:
Podatek wyrównawczy należny od jednostki dominującej najwyższego szczebla z siedzibą w państwie członkowskim zgodnie z art. 5 ust. 2 lub od jednostki dominującej niższego szczebla z siedzibą w państwie członkowskim zgodnie z art. 7 ust. 2, jeżeli jednostka dominująca najwyższego szczebla jest jednostką wyłączoną, obniża się do zera w ciągu pierwszych pięciu lat, począwszy od pierwszego dnia roku podatkowego, w którym dana duża grupa krajowa po raz pierwszy wchodzi w zakres stosowania niniejszej dyrektywy.

Natomiast w myśl art. 49 ust. 4 dyrektywy 2022/2523:
(…)
W przypadku dużych grup krajowych, które wchodzą w zakres stosowania niniejszej dyrektywy w momencie jej wejścia w życie, pięcioletni okres, o którym mowa w ust. 1 lit. b), rozpoczyna się w dniu 31 grudnia 2023 r.

Data zaimplementowania dyrektywy 2022/2523 do krajowego porządku prawnego nie może determinować okresu obowiązywania analizowanego zwolnienia. W art. 160 ustawy precyzyjnie wskazano sposób obliczania pięcioletniego okresu zwolnienia m.in. grup krajowych niezależnie od daty wejścia w życie przepisów ustawy. Prounijna wykładnia przepisów ustawy służy ustaleniu i utrzymaniu spójnego systemu opodatkowania wyrównawczego.
Podsumowując, Grupa stosuje przepisy ustawy począwszy od roku podatkowego rozpoczynającego się (…) 2025 r. i kończącego (…) 2026 r.
Na podstawie art. 129 ust. 3 ustawy Grupa nie oblicza krajowego podatku wyrównawczego za pierwsze 5 lat podatkowych, przy czym sposób ustalenia okresu zwolnienia reguluje art. 160 pkt 1 ustawy, z którego wynika, że Grupa ma prawo korzystać ze zwolnienia przez 5 lat podatkowych począwszy od roku (…) 2024 r. – (…) 2025 r.
Wobec powyższego stanowisko Zainteresowanego należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje (0)

Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Opinia w sprawie opodatkowania wyrównawczego dotyczy przedstawionych we wniosku czynności i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania opinii.

Ważność opinii w sprawie opodatkowania wyrównawczego (0)

Ważność opinii w sprawie opodatkowania wyrównawczego
-     Niniejsza opinia jest ważna przez 5 lat od dnia jej wydania (art. 14w ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, Dz. U. z 2025 r. poz. 111 z późn. zm., zwanej dalej: „Ordynacją podatkową”).
-     Zgodnie z art. 14ze Ordynacji podatkowej:
Opinia w sprawie opodatkowania wyrównawczego wygasa z mocy prawa w przypadku zmiany przepisów prawa dotyczących opodatkowania wyrównawczego zastosowanych w opinii, w zakresie, w jakim opinia staje się niezgodna z tymi przepisami. Wygaśnięcie opinii w sprawie opodatkowania wyrównawczego następuje z dniem wejścia w życie przepisów, z którymi ta opinia stała się niezgodna.

Pouczenie o funkcji ochronnej opinii w sprawie opodatkowania wyrównawczego (0)

Pouczenie o funkcji ochronnej opinii w sprawie opodatkowania wyrównawczego
-   Funkcję ochronną opinii w sprawie opodatkowania wyrównawczego określają przepisy art. 14zj-14zl Ordynacji podatkowej. Opinia w sprawie opodatkowania wyrównawczego będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja zainteresowanego będzie zgodna (tożsama) z opisem czynności i zainteresowany zastosuje się do tej opinii.
-   Zgodnie z art. 14zm § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14zj-14zl nie stosuje się, jeżeli czynności będące przedmiotem opinii w sprawie opodatkowania wyrównawczego stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   W myśl art. 14zm § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14zj-14zl nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1 jest skutkiem zastosowania się do interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na opinię (0)

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na opinię
Na niniejszą opinię w sprawie opodatkowania wyrównawczego przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania opinii w sprawie opodatkowania wyrównawczego reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 935 z późn. zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia opinii w sprawie opodatkowania wyrównawczego (art. 53 § 1 PPSA):
-  w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-  w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na opinię w sprawie opodatkowania wyrównawczego może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania opinii w sprawie opodatkowania wyrównawczego (0)

Podstawa prawna dla wydania opinii w sprawie opodatkowania wyrównawczego
Podstawą prawną dla wydania tej opinii jest art. 13 § 2a pkt 1a oraz art. 14t § 1 Ordynacji podatkowej.